2010. augusztus 25., szerda

Gross Arnold







Tavaly november 25-én ünnepelte 80. születésnapját a varázskezű mágus, a páratlan szépségű rézkarcok alkotója, melyeknek csodájára jár a világ.



A Café Zacc KulturTerasz Galériája most "Angyalok összeesküvése" címmel rendezett kiállítást a mester műveiből. Grafikai életművének egészét átfogó, és ebben a tekintetben kivételesnek is tekinthető gyűjteményt láthat az ide belépő. Csupa játék és csupa mese-apróság, szívek, virágok, emberek, angyalok. Egy sejtelemmel és mesével, a természeti és emberi lét gyönyörű apróságaival zsúfolt külön világ.



Régóta szeretem, csodálom képeit. 1979-ben megjelent egy gyönyörű, a maga nemében ritkaságnak számító könyv. Versek és képek címmel a Corvina kiadó adta ki, s benne Adamis Anna versei, s Gross Arnold legszebb grafikái. Azonnal megvettem. Aztán 1994 október 19-én személyesen is találkozhattam a mesterrel. A pécsi Műhely Galériában volt kiállítása, s én hónom alatt a könyvemmel izgatottan mentem a találkozásra. Kértem, dedikálja. Leült egy asztal mellé. Ahogy kissé félrebillentett fejjel a papír fölé hajolt, mozdulatában annyi finomság, annyi gondosság. Akár egy apró, okos kis madár. Szépen formált betűket írt, szinte rajzolta azokat is. Aztán átvette a ceruzát a bal kezébe: most valami más születik: egy finom arc, göndör fürtökkel keretezve, kecses nyak, álmodó szemek. Hajlékony vonalak símulnak elő a mester szép keze alól, s néhány másodperc múlva a papírról egy légies angyal mosolyog, tekintetében időtlen békesség. Emlékszem, nagy zavarban köszöntem meg a könyvbe varázsolt emléket, s azóta is szeretett kincseim között őrzöm.



S ma újból gyönyörködhettem ebben a mesevilágban. Nem evilági csoda: angyalok álmodnak ilyent.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése