2011. március 16., szerda

Gyermekkertész

75 esztendős korában váratlanul elhunyt Ranschburg Jenő pszichológus, a pszichológia tudományok kandidátusa. Kedves, okos, kellemes ember volt. Komoly tudományos kérdések előadása közben is emberi maradt. Egy csipet humort mindig belecsempészett mondandójába. És nagyon szeretett élni.
Egyik írását idézem most fel emlékezésül.

Régi magyar nyelvünk a gyermekkertész szóval jelölte az óvónőt. Találónak érzem ezt a kifejezést, nekem egyébként is legkedvesebb hobbim a kertészkedés. Imádom nézni azt, hogy az általam elültetett, gondozott, trágyázott növény hogy fejlődik, évről-évre hogyan lesz nagyobb, szebb, hogyan bontakozik ki. Nem az a dolgom, hogy elkezdjem átalakítani, hiszen amelyik növény rózsa akar lenni, abból semmilyen módon nem tudok tulipánt csinálni. De azért, hogy szebb rózsa legyen, rengeteget tudok tenni. Meggyőződséem, hogy a gyermeknevelés lényege is ez. Tehát, hogy megfelelő növényvédelmet biztosítsak, és hogy gyönyörködjem benne, mert sokszor az az érzésem, hogy a növény nekem akar szép lenni, érzi, ha szeretettel bánnak vele, de hogy a gyerek ezt tökéletesen megérzi, az egészen biztos. Ma meg pontosan azt látom, hogy ennek az ellenkezője történik. Amikor a gyerekre nem kell rászólni, a nevelői magatartás, a szülői szerep "kávészünetre" megy. Én meg inkább fordítva gondolom, mert a gyerek nem bírja elviselni, hogy nem veszik őt észre, aztán azért lesz rossz, hogy észrevegyék. Akkor a szülő kétségbe van esve. Ezért gondolom én, hogy az önkiteljesítés, ahogy a növény szárba szökik, és lesz egyre fejlettebb, egyre érettebb, ez az ember fejlődésének valamifajta modellje. És úgy gondolom, hogy meg kell éreznem vagy talán értenem, hogy mivé akar fejlődni ez a növény, most már az ember-növényről beszélek, és abban kell segítenem, hogy abban tudjon a lehető legszebb és a legjobban kiformált lenni, aminek ő elindul.
Nekem ez nagyon tetszik. Igen, a rózsából ne akarjunk mindenáron tulipánt formálni. Az ebbe fektetett energiát inkább arra fordítsuk, hogy a lehető legszebb rózsa legyen.

12 megjegyzés:

  1. Milyen igaz gondolatok!
    Szép hétvégét Neked!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm Éva, neked is szép hétvégét!

    VálaszTörlés
  3. Kíváncsi lennék, hogy a gyermekkertész szó milyen kapcsolatban van a Kindergarten szóval, hogy amikor létre hozták az első óvodát és elnevezték az óvónőt gyermekkertésznek, találtak-e ilyen párhuzamot, és azért történt-e, vagy csak volt egy telek a település közepén, jól körbekerítve, egy kis házzal ... :)

    VálaszTörlés
  4. Látod, ezen még nem gondolkoztam. Valószínű szoros kapcsolatban. Engem ennél jobban izgat, hogy vajon a katicabogár miért éppen katica? Miért nem pl. "pöttyös bogár"? S ha már "katica", akkor miért nem pl. "marica"? Ha ráérsz, elmélkedj rajta egyet. :-)))
    (Nekem tetszett Paja Bea, s a szék se volt rémesen kényelmetlen...)

    VálaszTörlés
  5. Na, most ha az is kiderül, hogy az első sorban láttál is, ... :)
    Nekem is a Paja Bea volt a csúcs, bár én mind a hármat kedveltem, mindet másért.:)

    VálaszTörlés
  6. Csodálkoznál, ha megtudnád, hol ültem. ;-)

    VálaszTörlés
  7. Nehogy azt mond hogy a hátam mögött. :-)

    VálaszTörlés
  8. Hogy tőled láttam-e? Persze. Jó nagyra nőttem. :-))

    VálaszTörlés
  9. Köszönöm. Mit is várhattam tőled.:(

    VálaszTörlés
  10. Hát azt semmiképp, hogy hátbacsapjalak: "Hello, én is itt vagyok!"
    Egyszerűen örültem, hogy látlak.

    VálaszTörlés